دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
02 بهمن 1401 - 14:26

۸ دستاورد تجارت برد-برد با اوراسیا

موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی به‌عنوان ملایم‌ترین هم‌پیوندی اقتصادی می‌تواند نقش اساسی در خلق تجارت و افزایش رفاه کشورهای عضو داشته باشد.
کد خبر : 13472

پایگاه رهنما:

اقتصاددانان هموار تاکید داشته‌اند موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی به‌عنوان ملایم‌ترین هم‌پیوندی اقتصادی می‌تواند نقش اساسی در خلق تجارت و افزایش رفاه کشورهای عضو داشته و انعقاد آن با شرکای عمده تجاری منجر به حفظ و تعمیق تجارت فعلی و توسعه و گسترش تجارت می‌شود. اما در این بین، برخی از پژوهشگران معتقدند در انعقاد موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی باید یک‌حدی از تناسب و هم‌وزنی بین صادرات و واردات کشورهای طرف قرارداد برقرار باشد. 
درخصوص موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اورآسیا کارشناسان معتقدند اوراسیا منطقه خوبی برای شروع است. چراکه: 
1- اولا نگاهی به ترکیب کالا‌های صادراتی ایران به این کشورها نشان می‌دهد عمده کالاهای صادراتی کشورمان به اتحادیه اوراسیا کالاهای با ارزش افزوده بالا است. به این معنا که نسبت به کشور‌های دیگر که کالاهای ایرانی تا حد زیادی خام‌فروشی است اما در اینجا اقلام عمده مربوط به کالا‌های لوکس، صنایع غذایی و محصولات صنعتی است. 
2- بررسی اقلام وارداتی ایران نیز نشان می‌دهد ایران از این کشورها یا کالای اساسی وارد می‌کند یا نهاده‌های تولید؛ چوب و آهن‌آلات و اقلامی از این دست. این ترکیب باعث می‌شود کاهش یا حذف تعرفه به نفع بنگاه‌های اقتصادی کشور هم باشد. همچنین به واسطه تنش آبی که کشورمان دارد ایران می‌تواند با واردات کالا‌های آب‌بر مثل نهاده‌های دامی، تبعات ناشی از خشکسالی را جبران کند.
3- مورد سوم مربوط به تنوع‌بخشی به مبادی وارداتی کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی است. در حوزه کشاورزی ایران طی سال‌های اخیر حدود 16 تا 17 میلیارد دلار واردات داشته است که بخشی قابل‌توجهی از این اقلام شامل گندم، جو و ذرت، کنجاله سویا و روغن و دانه‌های روغنی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از 10 میلیون تن اقلام این حوزه می‌توان تقریبا حدود سه میلیون تن از آن را از اتحادیه اوراسیا با تعرفه صفر وارد کرد. 
4-در مقابل واردات نهاده‌های دامی، ایران پتانسیل خوبی در صادرات محصولاتی مثل مرکبات، محصولات کشاورزی مثل سیب و کیوی، محصولات صیفی‌جات، گوجه، خیار، بادمجان و محصولات گلخانه‌ای دارد که تعرفه این کالاها نیز صفر می‌شود. 
5- طبق اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت، در سال‌های گذشته روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان به ایران فقط به‌عنوان تولید‌کننده محصولات کشاورزی نگاه می‌کردند. اما امروز بیش از ۶۰ درصد صادرات ایران به این کشورها، محصولات صنعتی است. انواع کاتالیست‌ها، تجهیزات پزشکی، توربین‌ها و تجهیزات صنعتی، لوازم خانگی و قطعات خودرو ازجمله بخش‌های صنعتی ایران است که به کشورهای اوراسیا صادر می‌شود. 
6- این موافقتنامه علاوه‌بر اینکه سطح رقابت را تسهیل می‌کند و یک بازار خوب و کم‌رقیب را در اختیار ایران و همین‌طور در اختیار کشورهای عضو قرار می‌دهد، در حوزه‌هایی همچون لجستیک و گمرکات نیز منجر به توسعه زیرساخت‌ها از طریق سرمایه‌گذاری مشترک خواهد شد. به عبارتی، علاوه‌بر توسعه تجارت، ظرفیت کشتیرانی طرفین و ازجمله توسعه ظرفیت کشتیرانی ایران می‌تواند یکی دیگر از دستاوردهای این موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اوراسیا باشد. 
7- آن‌طور که مسئولان سازمان توسعه تجارت می‌گویند، در حوزه تجارت با اوراسیا برنامه کشورها برای توسعه تجارت برنامه جامعی است که شامل توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و شبکه پولی، مالی و بانکی هم می‌شود. استانداردهای گمرکی نیز از دیگر موضوعات بسته جامعه توسعه تجارت ایران با اوراسیاست. طبق اظهارات مسئولان سازمان توسعه تجارت، در حوزه بانکی درحال حاضر بانک‌های ایرانی با سه بانک اتحادیه اوراسیا روابط بانکی برقرار کرده، حساب کارگزاری بین بانک‌ها برقرار شده و سیستم آنها دارد به سپام وصل می‌شود. 
8-تکمیل کریدور شمال-جنوب نیز از دیگر پروژه‌هایی است که با توسعه روابط تجاری ایران و اوراسیا نیاز به آن خیلی احساس خواهد شد. آن‌طور که اخیرا خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفته در این راستا 4 پروژه ریلی برای تکمیل کریدور شمال-جنوب در اولویت قرار گرفت که تامین مالی این پروژه‌ها نیز‌ از محل تهاتر نفت خواهد بود.

ارسال نظرات